Мангушська Районна Державна Адміністрація
Мангушський район, Донецька область

Захист прав споживачів


     Звертаємо увагу споживачів та суб’єктів господарювання!

За консультаціями та роз’ясненнями з питань дотримання законодавства щодо захисту прав споживачів, Ви можете звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Донецькій області за телефоном (0629) 41-63-62, або на е-mail: info@dndpss.gov.ua (за допомогою засобів електронного зв’язку), або особисто за адресою: 87534, м. Маріуполь, вул. Куїнджи, 72.

15 березня - Всесвітниї День захисту прав споживачів

Щорічно 15 березня міжнародна спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів (World Consumer Rights Day), проведення якого рішенням ООН приурочено до річниці виступу президента США Джона Ф. Кеннеді (John F Kennedy) в Конгресі в 1962 році. Тоді у виступі президента були сформульовані чотири основних права споживача: - право на безопасність, - право на інформацію, - право на вибір і - право бути почутим. Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитку, право на споживчу освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове навколишнє середовище.

            Вперше День був відзначений 15 березня 1983 року, коли він був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів. І з тих пір проводиться щорічно, причому заходи Дня кожен рік присвячені певній темі, яка визначається Всесвітньою організацією спілок споживачів і одночасно стає пріоритетною темою року для досягнення окресленої мети та поєднання на цьому шляху спільних зусиль об’єднань споживачів різних країн. У 2019 році він проходить під гаслом «Цифровий світ: Смарт-товари, яким довіряють”. Всесвітня організація спілок споживачів (Consumer International, CI) - це незалежна некомерційна організація, яка веде свою історію з 1961 року і об'єднує понад 180 громадських і державних організацій, що займаються проблемами захисту прав споживачів з 72 країн. Вона захищає інтереси споживачів усього світу, сприяє розвитку громадського споживчого руху та системи захисту прав споживачів в цілому. Представляє інтереси споживачів в ЮНЕСКО, структурах ООН, у ряді інших міжнародних організацій економічної і соціальної спрямованості, а також надає допомогу своїм членам у навчанні спеціалістів, забезпеченні інформації у сфері захисту прав споживачів.

         Україна – перша серед країн СНД ще у 1991 році прийняла Закон «Про захист прав споживачів», який отримав високу оцінку Європейської спільноти. Прийняття цього Закону – це реальний крок до реалізації намірів України стати членом Європейського Союзу, що й було закріплено Угодою про партнерство і співробітництво між ЄС та Україною, підписаною 16 червня 1994 року.

        Україна з 1994 року є членом Європейської Комісії Генерального Директорату споживчої політики та з 1997 року – членом Міжнародної організації споживачів (Consumers International), яка створена при ООН.

           Процес становлення та формування системи захисту прав споживачів ґрунтується на статті 42 Конституції України, згідно з якою «держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт».

          Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

1) захист своїх прав державою;

2) належну якість продукції та обслуговування;

3) безпеку продукції;

4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

7) об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).

Споживачі також мають інші права, встановлені законодавством про захист прав споживачів.

          Споживачі зобов’язані:

1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

2) в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;

3) користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару – застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації – дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, санітарного законодавства, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), яка утворена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 затверджено Положення про Держпродспоживслужбу. Територіальні органи Держпродспоживслужби утворені постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1092.

          Аби не постраждати від недобросовісних продавців, слід дотримуватися кількох порад.  Зокрема, зберігайте чек від покупки, при будь-якій спірній ситуації обов’язково напишіть заяву на ім’я власника фірми та обов’язково візьміть контакти у свідків події.

Відділ економіки райдержадміністрації 2-43-62