A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Мангушська Районна Державна Адміністрація
Донецька область, Мангушський район

15 березня - Всесвітній День захисту прав споживачів

Дата: 15.03.2019 15:02
Кількість переглядів: 140

Щорічно 15 березня міжнародна спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів (World Consumer Rights Day), проведення якого рішенням ООН приурочено до річниці виступу президента США Джона Ф. Кеннеді (John F Kennedy) в Конгресі в 1962 році. Тоді у виступі президента були сформульовані чотири основних права споживача: - право на безопасність, - право на інформацію, - право на вибір і - право бути почутим. Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитку, право на споживчу освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове навколишнє середовище.

            Вперше День був відзначений 15 березня 1983 року, коли він був закріплений в міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів. І з тих пір проводиться щорічно, причому заходи Дня кожен рік присвячені певній темі, яка визначається Всесвітньою організацією спілок споживачів і одночасно стає пріоритетною темою року для досягнення окресленої мети та поєднання на цьому шляху спільних зусиль об’єднань споживачів різних країн. У 2019 році він проходить під гаслом «Цифровий світ: Смарт-товари, яким довіряють”. Всесвітня організація спілок споживачів (Consumer International, CI) - це незалежна некомерційна організація, яка веде свою історію з 1961 року і об'єднує понад 180 громадських і державних організацій, що займаються проблемами захисту прав споживачів з 72 країн. Вона захищає інтереси споживачів усього світу, сприяє розвитку громадського споживчого руху та системи захисту прав споживачів в цілому. Представляє інтереси споживачів в ЮНЕСКО, структурах ООН, у ряді інших міжнародних організацій економічної і соціальної спрямованості, а також надає допомогу своїм членам у навчанні спеціалістів, забезпеченні інформації у сфері захисту прав споживачів.

         Україна – перша серед країн СНД ще у 1991 році прийняла Закон «Про захист прав споживачів», який отримав високу оцінку Європейської спільноти. Прийняття цього Закону – це реальний крок до реалізації намірів України стати членом Європейського Союзу, що й було закріплено Угодою про партнерство і співробітництво між ЄС та Україною, підписаною 16 червня 1994 року.

        Україна з 1994 року є членом Європейської Комісії Генерального Директорату споживчої політики та з 1997 року – членом Міжнародної організації споживачів (Consumers International), яка створена при ООН.

           Процес становлення та формування системи захисту прав споживачів ґрунтується на статті 42 Конституції України, згідно з якою «держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт».

          Споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на:

1) захист своїх прав державою;

2) належну якість продукції та обслуговування;

3) безпеку продукції;

4) необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

5) відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;

6) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;

7) об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).

Споживачі також мають інші права, встановлені законодавством про захист прав споживачів.

          Споживачі зобов’язані:

1) перед початком експлуатації товару уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;

2) в разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції;

3) користуватися товаром згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації;

4) з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару – застосовувати передбачені виробником в товарі засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, а в разі відсутності таких правил в документації – дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, санітарного законодавства, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба), яка утворена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади». Постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667 затверджено Положення про Держпродспоживслужбу. Територіальні органи Держпродспоживслужби утворені постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1092.

          Аби не постраждати від недобросовісних продавців, слід дотримуватися кількох порад.  Зокрема, зберігайте чек від покупки, при будь-якій спірній ситуації обов’язково напишіть заяву на ім’я власника фірми та обов’язково візьміть контакти у свідків події.

Відділ економіки райдержадміністрації 2-43-62


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора